Toen vorig jaar bekend werd dat de belastingregels voor het leasen van een auto aangescherpt zouden worden, was het de vraag wat de gevolgen zouden zijn binnen de branche. De afgelopen jaren heeft de lease branche een enorme groei doorgemaakt. Wat zal er dit jaar gaan gebeuren?

Kleine modellen meer in trek

In 2014 waren wagens als de Skoda Octavia Combi, Volvo V40 en Peugeot 308SW erg in trek bij leasend Nederland. Particuliere, zakelijke of shortlease, met de lage bijtelling van veertien procent kozen veel mensen uiteindelijk om over te stappen op deze wagens. Helaas vanaf 2015 zijn deze auto’s naar twintig procent gegaan. Dat is meteen een hele stap hoger waardoor ze bij veel mensen weer buiten het budget vallen.

De voorspelling voor aankomend jaar ziet er dan ook heel anders uit dan die van begin vorig jaar. De grotere familiebakken zullen weer minder in trek zijn vanwege de hogere kosten. Daardoor zal het particuliere leasen dus ook wat af gaan nemen. Het heeft voor een gezin natuurlijk geen zin om een kleinere auto te leasen.

Zakelijk gezien zullen werkgevers en werknemers weer meer gaan overstappen op de kleinere modellen. Denk hierbij aan de Peugeot 208, de Renault Clio en Volkswagen Polo. Het voelt als een stap terug, want de afgelopen jaren werd leasend Nederland steeds meer verwend. Auto’s werden groter, daarnaast ook zuiniger en de kosten bleven nagenoeg gelijk.

De vraag die bij veel mensen weer gaat meespelen is natuurlijk of kopen niet voordeliger is dan het leasen. Daarnaast is het ook voor de leasemaatschappijen de vraag hoe zij 2015 door gaan komen. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat de kleinere modellen minder marge opleveren. Dat houdt dus ook in dat er meer auto’s de weg op zouden moeten om een zelfde percentage aan winst te behalen. De trend die nu is ingezet dat een normale leasewagen de Polo’s en Clio’s zijn en de goedkope wagens de Mi’s en Up’s, is dat geen positief vooruitzicht op aankomend jaar.